Kontakt z pracownikami Zachodniopomorskiego Oddziału NFZ w sprawie dyrektywy transgranicznej:
Zasady - tel. 91 425 11 85; e-mail: dyrektywa-pytania@nfz-szczecin.pl
Recepta - tel. 91 425 10 99; e-mail: dyrektywa-leki@nfz-szczecin.pl
Zwrot kosztów - tel. 91 425 11 91; e-mail: dyrektywa-zwrot@nfz-szczecin.pl
Od 15 listopada 2014 roku osoba ubezpieczona w Polsce może się ubiegać o zwrot kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, z których skorzystała poza granicami Polski w dowolnym kraju Unii Europejskiej, zarówno w publicznym, jak i prywatnym systemie opieki zdrowotnej, na zasadach określonych w znowelizowanej ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych*.
1) obowiązkowe szczepienia ochronne
2) opieka długoterminowa, jeżeli jej celem jest wspieranie osób potrzebujących pomocy w zakresie wykonywania rutynowych czynności życia codziennego
3) przydział i dostęp do narządów przeznaczonych do przeszczepów; obejmuje wszelkie czynności związane z pobraniem i przeszczepieniem komórek, tkanek i narządów, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Dz.U. 2005 nr 169, poz. 1411
Wniosek do dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ o wydanie zgody na uzyskanie w innym niż RP państwie członkowskim UE świadczenia opieki zdrowotnej jest załącznikiem do rozporządzenia Ministra Zdrowia. Wszystkie wzory wniosków dotyczące leczenia za granicą dostępne są na stronie internetowej ZOW NFZ w zakładce Nasz Oddział/ Formularze/ Wnioski do NFZ dotyczące leczenia poza granicami kraju.
Fundusz będzie mógł odmówić wydania wymaganej zgody na skorzystanie ze świadczenia za granicą, jeśli dane świadczenie będzie mogło być udzielone w Polsce w terminie uzasadnionym przesłankami medycznymi, z uwzględnieniem aktualnego stanu zdrowia i prawdopodobnego przebiegu choroby.
Wniosek o zwrot kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, będących świadczeniami gwarantowanymi, udzielonych na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest załącznikiem do rozporządzenia Ministra Zdrowia.
Wszystkie wzory wniosków dotyczące leczenia za granicą dostępne są na stronie internetowej ZOW NFZ w zakładce Nasz Oddział/ Formularze/ Wnioski do NFZ dotyczące leczenia poza granicami kraju.
Wypełniony i uzupełniony o wymagane załączniki wniosek należy złożyć do oddziału wojewódzkiego NFZ.
Do wniosku o zwrot kosztów należy dołączyć oryginał rachunku oraz potwierdzenie pokrycia całości kosztów świadczenia, jeśli nie wynika to z załączonego rachunku.
Warunkiem uzyskania zwrotu kosztów jest posiadanie wymaganych skierowań, zleceń lub recept, wydanych przez osoby uprawnione do ich wystawiania, zgodnie z przepisami polskimi lub innego państwa członkowskiego UE.
Wszystkie załączniki do wniosku muszą być przetłumaczone na język polski. Tłumaczenie nie musi być sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
Na wyraźny wniosek pacjenta, świadczeniodawca w państwie leczenia ma obowiązek zamieścić wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą na jednoznaczne ustalenie udzielonych świadczeń, wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia lub wyrobów medycznych, a także na ich odpowiednią wycenę wg stawek obowiązujących w Polsce, która jest państwem ubezpieczenia, oraz na określenie przysługującej kwoty zwrotu.
Wniosek o zwrot kosztów składa się w terminie do 6 miesięcy od dnia wystawienia rachunku za świadczenie opieki zdrowotnej, którego wniosek dotyczy.
Rozpatrywanie wniosków odbywa się w trybie postępowania administracyjnego. Termin rozpatrzenia wniosku bez konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego wynosi 30 dni od dnia wszczęcia postępowania; jeśli konieczne jest postępowanie wyjaśniające – do 60 dni. W przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego przy udziale zagranicznego punktu kontaktowego – zwrot kosztów bądź wydanie decyzji o odmowie zwrotu kosztów następuje w terminie 6 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Zwrot należnej kwoty powinien nastąpić w ciągu 7 dni od dnia, w którym ZOW NFZ podejmie wiadomość, że decyzja stała się ostateczna, lub do dnia 31 stycznia następnego roku, jeśli kwota przeznaczona w ramach dyrektywy transgranicznej na dany rok została wydatkowana.
Narodowy Fundusz Zdrowia odmówi zwrotu kosztów:
Pacjenci mogą wnioskować o zwrot kosztów leków lub wyrobów medycznych kupionych w innym państwie UE na podstawie recepty wystawionej przez lekarza zarówno polskiego, jak i z innego kraju UE. To samo dotyczy recepty wystawionej przez lekarza z innego państwa UE, a zrealizowanej w polskiej aptece. Zwrot dotyczy leków refundowanych w Polsce, zgodnie z obwieszczeniem ministra zdrowia obowiązującym w dniu realizacji recepty w aptece.
Recepta transgraniczna, która nie została zrealizowana w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, może zostać zrealizowana w Polsce za pełną odpłatnością. Jeśli recepta została wystawiona zgodnie z przepisami uprawniającymi do jej realizacji i refundacji przez NFZ, może być zrealizowana w polskiej aptece z uwzględnieniem odpłatności określonych w ustawie o refundacji.
Recepta „transgraniczna” wystawiana jest na tym samym druku, co „zwykła” recepta, obowiązująca w danym kraju.
Recepta powinna spełniać wymogi pod względem czytelności i trwałości naniesionych danych (w tym za pomocą wydruku).
Na recepcie transgranicznej nie może być przepisany lek o kategorii dostępności „Rpw”, czyli taki, który zawiera w swoim składzie substancje psychotropowe lub środki odurzające.
Recepta może zawierać także inne dane, o których mowa w par. 3 Rozporządzenia MZ z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich. Dz.U. 2012 poz. 260
Krajowy Punkt Kontaktowy to instytucja działająca w każdym państwie członkowskim UE. Do jego zadań należy, m.in. udzielanie informacji i pomocy osobom, które zamierzają albo już skorzystały ze świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w dyrektywie transgranicznej.
Portal KPK dostępny jest ze stron internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Podstawy prawne