Dla osób wyjeżdżających turystycznie EKUZ wydawany jest na podstawie danych zawartych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych (CWU), bez konieczności przedkładania dodatkowych dokumentów. Wyjątkiem są osoby powyżej 18 r.ż. kontynuujące naukę i posiadające status członka rodziny - muszą one przedłożyć dokument potwierdzający pobieranie nauki, np. legitymację uczniowską lub studencką. W przypadku uzasadnionej wątpliwości co do sytuacji ubezpieczeniowej osoby wnioskującej o EKUZ, Oddział NFZ jest uprawniony do żądania aktualnych dokumentów potwierdzających ubezpieczenie, którymi są np. zaświadczenie od pracodawcy, zgłoszenie do ubezpieczenia wraz z potwierdzeniem opłacenia składki. Jeśli wniosek o EKUZ jest wysyłany do NFZ tradycyjną pocztą, zaleca się dołączenie aktualnego dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie, tak aby wątpliwość co do statusu ubezpieczenia w CWU nie spowodowała wydłużenia czasu oczekiwania na EKUZ. |
||||||
![]() 1. Pobierz i wydrukuj
|
|
![]() 2. Wypełnij WNIOSEK 3. Podpisz 4. Wskaż we wniosku sposób odbioru EKUZ |
||||
Karty EKUZ realizowane na podstawie wniosków wpływających za pośrednictwem poczty tradycyjnej i elektronicznej, po wygenerowaniu przesyłane są na adres wskazany we wniosku. O EKUZ można się starać także za pośrednictwem profilu zaufanego - otwórz link do strony internetowej Ministerstwa Cyfryzacji |