Dla pacjenta
Psycholog: Telefon na infolinię jest pierwszym krokiem, daje szansę na odreagowanie emocjonalne, zmniejszenie lęku
O tym, jak działa wsparcie psychologiczne NFZ w czasie epidemii COVID-19 pytamy psycholog Kornelię Lewandowską, która czuwa nad pracą specjalistów na infolinii Funduszu.
Jak czas pandemii może odcisnąć się na naszej psychice?
To bardzo indywidualna kwestia, ale niewątpliwie sytuacja, z którą przyszło nam się zmierzyć, powoduje dezorganizację w wielu sferach życia. Wraz z nią często pojawiają się gwałtowne zmiany, które u większości z nas wywołują lęk, obawę i niepewność. Doświadczamy smutku, ale też gniewu i frustracji, drażliwości, niezgody na zaistniałe warunki. Pojawia się dużo sfer, nad którymi zwyczajnie tracimy kontrolę, a z tym trudno sobie poradzić.
Wtedy pojawia się stres
Właściwie źródła silnego stresu, np. spadek działań, które wykonywaliśmy do tej pory, konieczność izolacji, często niemożność kontaktu z bliskimi, obawa o zdrowie, kwestie zawodowe, finansowe związane z kryzysem gospodarczym. Okazuje się, że musimy przyzwyczaić się, zaakceptować dostęp do typowych strategii radzenia sobie, ale w innym wymiarze. Ludzie niepokoją się, ponieważ stoją przed czarnym scenariuszem, obawami i lękiem przed nieznanym.
Czy wiesz, że...
20 psychologów udziela wsparcia na infolinii NFZ, przez całą dobę, 7 dni w tygodniu
Z czym będziemy musieli zmierzyć się już po epidemii?
Pewnego dnia epidemia minie, ale zostanie też to, co koronawirus w nas „otworzył”, a myślę że otwiera chroniczny lęk, chroniczne przeżywanie stresu, doświadczenie utraty kontroli nad pewnymi aspektami naszego życia, doświadczenie różnych strat związanych z sytuacją epidemii. Z tymi aspektami na przyszłość przyjdzie nam się mierzyć, żyć i funkcjonować.
Często zmiany w naszym życiu przychodzą powoli, a czasem spadają nam jak grom z jasnego nieba. Tak jest teraz. Na niektóre mamy wpływ, na inne nie. Niezmiennym jest jednak to, że trzeba się z nimi oswoić, iść drogą akceptacji, a to nie jest łatwe.
Kiedy następuje moment, w którym powinniśmy skorzystać ze wsparcia psychologicznego, gdy nie potrafimy samodzielnie poradzić sobie z aktualną sytuacją?
Dzisiaj powinny zaniepokoić nas momenty, w których jesteśmy sparaliżowani lękiem, reagujemy paniką, nie radzimy sobie z napięciem, lub radzimy sobie z nim w sposób dla nas szkodliwy, destrukcyjny. Kiedy czujemy, że doszliśmy do przeszkody, z którą poradzenie sobie mocno nas obciąża. Kiedy pojawiające się w naszym życiu czynniki osłabiają nas na tyle, że reaguje nasz układ odpornościowy, ale też psychika.
Trzeba być wyczulonym na sygnały z zewnątrz. Często może się nam wydawać, że „dźwigamy” ciężar przystosowania się do obecnych warunków, natomiast zdarza się, że przestajemy zwracać uwagę na to „jak” go dźwigamy. W tym pomocni mogą być dla nas bliscy, którzy zwracają uwagę na to, co się z nami dzieje i motywują do poszukania wsparcia specjalistycznego.
Warto zadać sobie kilka pytań:
Co mnie spotyka?
Czego doświadczam?
Co mnie niepokoi?
Jaki mam na to wpływ?
Co mogę zrobić?
To pewnego rodzaju test. Jeśli trudno znaleźć samemu odpowiedzi, warto skorzystać z pomocy psychologa. Potrzebne są nam wspierające elementy, które w trudnej sytuacji nie jest łatwo samemu aktywować. Czasem wsparcie specjalisty jest bardzo ważnym elementem powrotu do równowagi. Nie wahajmy się po nie sięgać.
Jakie jest zainteresowanie wsparciem psychologicznym na TIP? Ile konsultacji przeprowadza pani w ciągu jednego dnia?
Biorąc pod uwagę dużą dostępność oferowanych w okresie pandemii form pomocy psychologicznej online, telefonicznych linii wsparcia, instytucji, które rozszerzyły swoją ofertę również dla osób w różnego rodzaju kryzysach, to zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa na tę pomoc nie brakuje. To dobrze, bo oznacza, że sięgamy po nią, aby lepiej sobie poradzić. Codziennie odbieramy telefony, jesteśmy dostępni 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Każdą rozmowę traktujemy indywidualnie.
Czy wiesz, że...
450 - tyle połączeń z numerem 800 190 590 odebrali do tej pory psychologowie pracujący na infolinii NFZ
Z jakimi problemami pacjenci dzwonią najczęściej?
Dzwonią do nas osoby, które doświadczają trudności psychologicznych pojawiających się w przebiegu pandemii, kwarantanny (samotność, nieradzenie sobie ze stresem, trudności w relacjach, brak wsparcia, frustracja, gniew, bezradność). Dzwonią osoby, które mają potwierdzoną diagnozę COVID-19, doświadczające strachu, lęku o swoje życie, niepewności. Telefonują również osoby, które poszukują informacji o miejscach pomocowych związanych z terapią, czy leczeniem psychiatrycznym w okresie izolacji społecznej. Odbieramy telefony od osób, które były leczone, np. psychiatrycznie, zanim pojawił się koronawirus, a których objawy obecnie ulegają nasileniu. Szukamy wówczas możliwości pomocy takim osobom, informujemy o wsparciu instytucjonalnym, terapeutycznym, lekarskim.
Znaczną część telefonów odbieramy także od osób starszych przeżywających trudności w radzeniu sobie z sytuacją pandemii, pogrążonych w samotności, lęku o własne zdrowie i bliskich, tęsknocie za „normalnym”, znanym i typowym kontaktem z bliskimi.
Zobacz podcasty o poradach psychologicznych w czasie epidemii >>>
Najtrudniejsza rozmowa, którą przeprowadziła pani podczas dyżuru na infolinii NFZ?
Sytuacja, z którą przyszło się nam wszystkim mierzyć, jest trudna. Jest nowa, nietypowa dla nas oraz wymaga odnalezienia w sobie zasobów do poradzenia sobie z nią, czasem też do zbudowania zupełnie nowych sposobów dostosowania w nowej rzeczywistości. Poradzenia sobie również jako akceptacji tego, co w dzisiejszej rzeczywistości jest dla danego człowieka trudne i wydaje się górą nie do przejścia.
Konsultanci mówią o tym, że każdy telefon to inna historia, historia bólu, cierpienia, obaw, niemożności poradzenia sobie, w zasadzie każda rozmowa jest trudna, kiedy łączy się z przeżywaniem trudnych dla człowieka emocji, bo trudne jest to, co przeżywa pacjent w jego perspektywie. Telefon na infolinię jest często pierwszym krokiem, daje szansę na odreagowanie emocjonalne, zmniejszenie lęku, a wtedy pojawić się może furtka do przeglądu i analizy możliwości rozwiązania problemu, czy sformułowania krótkoterminowych planów. Rozmowa prowadzi do tego, że widzimy, że możliwości wyboru, w sytuacji kiedy nie mamy kontroli, są ograniczone. Szukamy alternatyw, skoro nie możemy mieć wpływu i kontroli nad tym, co nas spotyka, to nad czym mogę ją mieć. To motywuje do działania.
Czy na infolinię dzwonią także medycy? Czy wskazują na problem stygmatyzacji?
Do tej pory nie mieliśmy połączeń od medyków, zgłaszających się do nas z trudnościami, których doświadczają. Pojawiają się natomiast telefony od bliskich medyków, np. ich rodziców, którzy z niepokojem obserwują ciężką pracę swoich dzieci i obawiają się o ich zdrowie.
Jak skorzystać ze wsparcia psychologicznego na infolinii NFZ?
Zadzwoń pod bezpłatny numer 800 190 590 i poproś o rozmowę z psychologiem.
Sprawdź, co jeszcze zyskasz kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta NFZ >>>
Zobacz więcej
- Całodobowe wsparcie psychologiczne w ramach Telefonicznej Informacji Pacjenta >>>
- Akademia NFZ zaprasza na cykl rozmów „Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii” >>>
Źródło: Centrala NFZ
Wszystkie aktualności