Sprawy dotyczące praw pacjenta reguluje Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta*. Skargi na naruszenie praw pacjenta należy kierować do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Sposób i tryb wnoszenia skarg na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umów z Narodowym Funduszem Zdrowia, a także wniosków, reguluje zarządzenie Prezesa NFZ **.
Skargi dotyczące podmiotów związanych umową z NFZ należy kierować do Sekcji Skarg i Wniosków ZOW NFZ. Kontakt:
O tym, czy pismo jest skargą, czy wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna. Nie przyjmuje się jako skargi pisma, z którego treści wynika, że sprawa została rozstrzygnięta prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), zgodnie z Regulaminem Elektronicznej Platformy.
Skargi/wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi/ wniosku bez rozpoznania. Do terminów nie wlicza się okresu liczonego od dnia wezwania do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia do dnia ich złożenia.
Wnoszący może zastrzec nieujawnianie swego nazwiska i adresu; zastrzeżenie jest dla Funduszu wiążące.
Jeśli ujawnienie nazwiska i adresu jest niezbędne, Fundusz występuje o zgodę do wnoszącego.
Skarga/ wniosek mogą być składane w imieniu własnym lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
Pracownicy komórek organizacyjnych przyjmują interesantów w sprawie skarg i wniosków w dniach i godzinach urzędowania.
Odbywa się w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) i zgodnie z Regulaminem Elektronicznej Platformy.
Jeśli wnieśli skargę/ wniosek we własnym imieniu albo przekazali skargę/wniosek innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie rozpatrzenia skargi/wniosku, a jeżeli rozpatrzenie skargi wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie jej rozpatrzenia - najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.
Jeśli przekazali skargę/ wniosek innej osoby, powinni zostać zawiadomieni o sposobie rozpatrzenia skargi lub wniosku.
W przypadku przekazania przez redakcję prasową, radiową lub telewizyjną materiału prasowego lub innej opublikowanej wiadomości, mającej znamiona skargi lub wniosku, zawiadamia się odpowiednią redakcję o wynikach rozpatrzenia sprawy, a także o dokonanych rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych środkach i działaniach.
Jeżeli Fundusz nie jest właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać je właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego lub wnioskującego, albo wskazać mu właściwy organ.
Osobę wnoszącą skargę lub wniosek należy pisemnie zawiadomić o sposobie załatwienia skargi lub wniosku
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
W przypadku, gdy skarga uznana została, w wyniku jej rozpatrzenia, za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, w odpowiedzi na skargę może być podtrzymane poprzednie stanowisko.
Podstawa prawna