Składanie skarg i wniosków
WAŻNE! Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia można kierować do:
- osób zarządzających podmiotami leczniczymi, które udzielają świadczeń opieki zdrowotnej
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Szczecinie
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Koszalinie
- Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie
Sprawy dotyczące praw pacjenta reguluje Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Sekcja Skarg i Wniosków w ZOW NFZ w Szczecinie
Kontakt:
- Sekcja Skarg i Wniosków, ZOW NFZ, ul. Arkońska 45, 71-470 Szczecin
- faks 91 425 11 88
- e-mail: skargi@nfz-szczecin.pl
- pracownicy Sekcji rozpatrują skargi i wnioski w dniach i godzinach urzędowania
Skarga może dotyczyć w szczególności naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie:
- udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie;
- przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez Fundusz;
- zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Funduszu.
Wniosek może dotyczyć m.in.:
- spraw ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia,
- wzmocnienia praworządności,
- zapobiegania nadużyciom,
- spraw związanych z lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Pismo w sprawie skargi powinno zawierać następujące informacje:
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
- precyzyjny opis zdarzenia,
- w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej, konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Skargi i wnioski można składać do oddziału wojewódzkiego NFZ lub do Centrali NFZ.
Można je dostarczyć na kilka sposobów:
- bezpośrednio do siedziby oddziału lub jego delegatury;
- pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub delegatury właściwej dla siedziby świadczeniodawcy;
- faksem;
- mailem
- w mailu należy podać imię, nazwisko (nazwę) i adres wnoszącego;
- lub opatrzeć go podpisem elektronicznym;
- w innm przypadku skargę/ wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia; - za pośrednictwem platformy ePUAP.
W razie potrzeby pracownik OW NFZ występuje o uzupełnienie skargi lub wniosku w terminie siedmiu dni.
Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu uzupełnienia do Funduszu.
Nieusunięcie braków skutkuje pozostawieniem skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.