eZWM
Od 1 stycznia "Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne" na nowych zasadach
Narodowy Fundusz Zdrowia wprowadza nowy sposób realizacji "Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne". Pacjent nie będzie musiał już odwiedzać oddziału NFZ w celu potwierdzenia "zlecenia". Rocznie NFZ potwierdza ok. 3,5 mln takich "zleceń".
Od 1 stycznia 2020 r. zmieniają się zasady wystawiania, weryfikacji i realizacji „Zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne”. Będzie to ułatwienie dla pacjentów, a w szczególności osób z niepełnosprawnościami i osób starszych.
Obowiązujący obecnie proces obsługi kart i wniosków na zaopatrzenie w wyroby medyczne wymaga wizyty pacjenta w placówce macierzystego OW NFZ (a w przypadku błędnie wystawionych „zleceń” nawet kilkukrotnej).
Od przyszłego roku proces obsługi kart i wniosków na zaopatrzenie w wyroby medyczne będzie znacznie uproszczony. Pacjent już podczas wizyty np. u lekarza będzie mógł uzyskać potwierdzenie "zlecenia" z Narodowego Funduszu Zdrowia i bezpośrednio udać się do właściwego punktu (sklepu) realizującego "Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne".
Nowe rozwiązanie NFZ poprawi dostępność do wyrobów medycznych wydawanych na „zlecenie”, szczególnie dla pacjentów z małych miejscowości, skąd do placówek Funduszu jest daleko. Pacjent będzie mógł otrzymać od razu „zlecenie” gotowe do realizacji. Będzie miał też pewność, że „zlecenie” jest pozbawione błędów formalnych. Obecnie o ewentualnych błędach pacjent dowiaduje się najczęściej dopiero w trakcie wizyty w NFZ.
System częściowo dostępny już w tym roku
Od 4 listopada do 31 grudnia 2019 r. wybrana grupa placówek będzie wystawiać i realizować "zlecenia" już na nowych zasadach - otwórz link
U wszystkich świadczeniodawców do dnia 31 grudnia 2019 r. "Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne" i "Zlecenia naprawy" będą wystawiane, potwierdzane i realizowane również na dotychczasowych zasadach.
"Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne" i "Zlecenia naprawy", które do dnia 31 grudnia 2019 r. zostały wystawione oraz wystawione i potwierdzone, będą realizowane na dotychczasowych zasadach, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r.
Korzyści dla pacjentów od 1 stycznia:
- Brak potrzeby wizyty pacjenta w siedzibie OW NFZ w celu potwierdzenia "zlecenia"
- Możliwość korekty błędnie wystawionego "zlecenia" w trakcie wizyty po otrzymaniu zwrotnej informacji z systemu NFZ (obecnie korekta „zlecenia” wymaga ponownej wizyty pacjenta)
- Oszczędność kosztów i czasu - szczególnie odczuwalna dla pacjentów mieszkających z dala od siedziby NFZ
- Wyeliminowanie konieczności wizyty pacjenta we właściwym OW NFZ zgodnie z rejonizacją wynikającą z adresu zamieszkania pacjenta.
Korzyści dla lekarzy od 1 stycznia:
- Możliwość weryfikacji poprawności wystawianego "zlecenia" już podczas wizyty pacjenta (sprawdzana jest kompletność i poprawność wypełnienia formularza)
- Uniknięcie kolejnych wizyt pacjentów, mających na celu korygowanie danych zlecenia
- Natychmiastowa informacja dla wystawiającego o posiadaniu, bądź nie posiadaniu uprawnień do świadczenia
- Niektóre dane mogą być wypełnianie oraz zostać zautomatyzowane w systemie informatycznym świadczeniodawcy (dane pacjenta, dane podmiot).
Na stronie Centrali NFZ dostępna jest dla Świadczeniodawców wersja testowa aplikacji do wystawiania i realizacji "Zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne".Aplikacja wykorzystuje do autoryzacji konta dostęne z aplikacji oddziałowych: Portal SZOI i Portal świadczeniodawcy.
Komunikat na stronie Centrali NFZ - otwórz link
Wydział Świadczeń Opieki Zdrowotnych
Wszystkie aktualności