Jak się leczyć
Jak korzystać z opieki zdrowotnej w nocy i w dni wolne od pracy...
- Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Możemy poczuć się gorzej w dni wolne od pracy. Wtedy lekarz rodzinny nie przyjmuje. Gdzie zatem znajdziemy pomoc medyczną?
- Otrzymamy ją w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, czynnej od godz. 18:00 do 8:00 następnego dnia oraz całodobowo w dni wolne od pracy.
- Nie potrzebujemy skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego przyjmie nas każda placówka nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, także poza miejscem zamieszkania.
- W czasie świąt możemy również uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonimy pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.
- W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia wzywamy zespół ratownictwa medycznego.
Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna.
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli porady:
- w warunkach ambulatoryjnych
- telefonicznie
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.
Pielęgniarka udzieli świadczeń medycznych:
- w warunkach ambulatoryjnych
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.
Kiedy się zgłosić?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej skorzystamy w razie:
- nagłego zachorowania
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia
- istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia
- zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.
W których godzinach są otwarte placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?
- od godz. 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
- przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).
Jak skorzystać z pomocy medycznej w weekend i w święta?
Wystarczy, że zgłosimy się do dowolnej, najbliższej miejsca zamieszkania lub pobytu, placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
PAMIĘTAJMY!
- Nie musimy rezerwować wizyty
- Nie potrzebujemy skierowania
- Pomoc otrzymamy bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.
Co nam przysługuje?
- Porada lekarska
- Zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki
- Zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne
- E-recepty na potrzebne leki.
Czego nie uzyskamy?
- Wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
- Recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą
- Zaświadczenia o stanie zdrowia
Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką? Zadzwoń na TPK
TPK Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne.
Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
Konsultacje prowadzone są w czterech językach:
- polskim
- angielskim
- ukraińskim
- migowym (tłumacz języka migowego).
W których godzinach działa infolinia?
- od godz. 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
- przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).
Co zyskamy?
- poradę medyczną
- e-receptę*
- e-skierowanie*
- e-zwolnienie*.
* jeśli występują wskazania medyczne
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?
- Personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
- W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). SOR i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia.
Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia. W przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny. Do tych placówek pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania.
Pomoc medyczna w izbach przyjęć i Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego, czy lekarza poradni specjalistycznej. Ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany, albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego.
Adresy i dane kontaktowe do SOR i izb przyjęć są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Ratownictwo medyczne – 112 lub 999
W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia zadzwoń pod numer 112, lub 999 i należy wezwać zespół ratownictwa medycznego.
Zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia.
Wzywamy zespół ratownictwa medycznego, jeśli ktoś w naszym otoczeniu np. stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha.
Pierwsza pomoc w aplikacji mobilnej mojeIKP
Każdy może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie musiał udzielić pierwszej pomocy. Jak to zrobić? W aplikacji mobilnej mojeIKP można znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie.
Aplikacja jest bezpłatna. Wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy. Co istotne, aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji.
Bezpłatna i całodobowa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590
Przez 24 godziny na dobę – również w czasie Świąt Bożego Narodzenia – do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie uzyskamy wszelkie niezbędne informacje na temat pomocy medycznej w czasie świąt.
Konsultanci podpowiedzą, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.
Wszystkie aktualności